Erasmus+ partnerių priėmimas mokykloje
2024 m. gegužės 13–17 dienomis, įgyvendinant Erasmus + projektus, mokykloje lankėsi 5 mokytojų ir 14 mokinių delegacijos iš Slovakijos ir Graikijos mokyklų. Šis partnerių susitikimas buvo antrasis. Pirmąjį kartą susitikome Pyrgos mieste, Graikijoje.
Svečių priėmimui paruošėme turiningą savaitės veiklų programą, susijusią su tvarumu ir gamtosauga. Pirmadienio rytą juos mokyklos foje pasitiko tautiniais rūbais vilkinčios mūsų mokyklos šokėjos ir palydėjo į aktų salę, kur dalyvių laukė mokyklos bendruomenė. Po mokyklos vadovų įžanginio žodžio puikią nuotaiką kūrė liaudiški šokiai ir dainos.
O tada „kibome“ į rimtus darbus. Svečiai pasidalijo pristatymais apie mokinių skatinimą laikytis tvarumo principų savo mokyklose, bendruomenėse, miestuose bei šalyse. Vėliau, kūrybinėse dirbtuvėse, mokiniai dalyvavo „Reuse“ veikloje, kai iš makulatūros gamino padėkliukus arbatos puodeliams.
Mokytojai buvo pakviesti į atviras tarptautines pamokas, vedamas mūsų mokyklos pedagogų. Po veiklų stengėmės kuo įvairiau supažindinti su mūsų krašto istorijos raida: svečiams parodėme istorijos įvykius vizualizuojančią Šilutės sieną, apžiūrėjome sekretus miesto gatvėse bei lankėmės Hugo Šojaus dvare.
Antradienį projekto dalyviai domėjosi žuvininkyste Žemaičių Naumiesčio žuvivaisos centre, vėliau klausėsi paukščių čiulbėjimo bei įdomaus ornitologo pasakojimo Ventės ornitologijos stotyje. Pakeliui į ją stabtelėjome prie Aukštumalos pažintinio tako bei supažindinome su fauna ir flora šioje aukštapelkėje. „Šilutės vandenų“ panaudoto vandens valymo stotyje darbuotojai supažindino su vandens valymo svarba bei ilgu vandens valymo procesu. Trečiadienį vykdomu projektu domėjosi mus maloniai priėmę savivaldybės darbuotojai. O nuvykus į Klaipėdą Mažosios Lietuvos istorijos muziejuje mokėmės senųjų amatų: gaminome žalvario papuošalus, raižiniais puošėme lininius maišelius, kuriais bus naudojamasi vietoj vienkartinių plastikinių maišelių. Ketvirtadienio rytą gyvenimą saldinome šviežiu medumi su agurkais, bičių pikiu ir bičių duonele bitininkės vedamoje paskaitoje. Tikimės, pačių pagamintos vaško žvakelės jaukiai sušildys kiekvieno iš dalyvių namus, pasakojant apie Lietuvoje patirtus įspūdžius. Palangos gintaro muziejuje gintarą teko pažinti visais savo pojūčiais: gintarą pamatėme, išgirdome, pajutome, užuodėme ir net paragavome. Darbo savaitę baigėme pažintimi su jūros žinduoliais ir žuvimis Klaipėdos jūrų muziejuje. Dienos nuovargį palikome įspaustą pajūrio smėlyje, o kai pamatai iš džiaugsmo verkiančius ir spiegiančius ne tik mokinius, bet ir mokytojus, žodžių apie projekto sėkmę nebereikia…
Ilgos darbo dienos, kupinos lėkimo, bėgimo, smalsumo. Bet jauni žmonės tuo neapsiribojo – vakarais vaikų laukė maudynės karšto vandens kubile, pramogos pirtyje, sportiniai žaidimai šeimose, tradicinių patiekalų degustacijos ir kitos pramogos.
Liūdniausia projekto dalis – graudus partnerių išsiskyrimas šeštadienio rytą. Tačiau ir dabar kasdien girdime iš savo mokinių, ką veikia jų draugai mokyklose Slovakijoje ir Graikijoje, kaip jiems sekasi mokslai, kuo užsiėmę laisvalaikiu. Tai tik įrodo, kad tarp partnerių užsimezgė tvirtas ryšys ir nei viena pusė jo nutraukti neketina.
Graikijoje apie aplinką, dėl aplinkos, aplinkoje – pagal Erasmus+ programą
2024 m. kovo 3–9 dienomis dešimt septintokų ir aštuntokų iš Šilutės Martyno Jankaus pagrindinės mokyklos, lydimi trijų mokytojų, lankėsi Pyrgos mieste, Graikijoje, ten įgyvendino Erasmus+ projektą „Algoritmas tvarumui“ (“Algorithm for Sustainability”).
Tai buvo pirmasis partnerių iš Lietuvos, Graikijos ir Slovakijos susitikimas, kurio tikslas mokyti vaikus kompetencijų, reikalingų socialiniam, aplinkosauginiam ir ekonominiam tvarumui efektyvinti.
Kas gali būti geriau už mokymąsi pasaulio istorijos gyvai, o ne iš vadovėlio? O jei dar ši vieta – Akropolis Atėnuose, turbūt geresnio „apšilimo” vartant istorijos puslapius nė nereikia! Įgyvendinome šį sumanymą! Tada visi keliai vedė į Pyrgos.
Pirmiausia Graikijos Pirgos 1-osios gimnazijos direktorius pasveikino visus susirinkusius ir priminė, kad kiekvienas iš mūsų kasdieniniame gyvenime turime ieškoti būdų, kaip vadovautis 17 darnaus vystymosi tikslų. Visų šalių atstovai pristatė savo mokyklas ir jų bendruomenes, miestus, iš kurių atvyko, bei bendrais bruožais susipažindino su tvarumo politika savo šalyse.
Įžangines kalbas sekė praktinės veiklos. Mokiniai mynė modifikuoto dviračio pedalus ir stebėjo, kaip sportuojant energija virsta elektra, kuria galima krauti mobilųjį telefoną, apšviesti kambarį, sukti malūnėlio sparnus. Daug eksperimentų atlikta su anglies rutuliukais, leidžiančiais įvertinti ultravioletinių spindulių daromą poveikį. Išsiaiškinta, kad apsauginis įdegio kremas, kokybiški saulės akiniai, rūbai, automobilio priekinis stiklas žmogaus kūną nuo UV poveikio visiškai arba bent iš dalies apsaugo, o štai skėtis nuo saulės – neapsaugo. Tai lemia atspindys nuo smėlio. Įrodyta, kad virinant metalus išsiskiria radiacija, o metalų atspindys skleidžia UV spindulius. Chemijos laboratorijoje mokiniai gamino muilą, dantų pastą, o kūrybinėse dirbtuvėse iš gamtinių medžiagų ir rūšiuojamų atliekų kūrė dekoracijas.
Vos 20 kilometrų atstumu nuo Pyrgos nutolęs Olimpijos miestelis su jame esančiu Olimpijos stadionu pritraukia tūkstančius istorijos ir sporto gerbėjų kasmet. Pažintį su juo pradėjome edukacija apie sportą ir gamtą Krestenos edukaciniame centre. Jų šūkis – apie aplinką, dėl aplinkos, aplinkoje. Vaizduotę žadino lektorės pasakojamos senovės romėnų dievų istorijos, o jas sekė archeologinio paveldo tyrinėjimai olimpiadų lopšyje – Senovės Olimpijos šventykloje. Beje, jame rungėmės bėgimo rungtyje su partnerių šalių mokiniais ir didžiavomės nugalėtojais lietuviais, kurie buvo pagerbti alyvmedžio šakelių vainikais.
Kleitorijos–Akratos edukaciniame centre lektoriai pristatė programą „Tsivlou ežero pelkė” ir pakvietė įgyvendinti šią programą prie įspūdingo grožio ežero Tsivlou. Mokiniai, suskirstyti tarptautinėmis grupelėmis ieškojo aplinkoje žmogaus veiklos padarinių, nurodytų augalų pavyzdžių, o aistras kurstė siekiamybė pagauti geriausią fotoblykstės kadrą su šimtais žalsvai mėlynais atspalviais raibuliuojančiu ežeru. Reikia paminėti, kad ši vieta ypatinga geologiniu požiūriu: mums buvo pateiktas puikus pavyzdys, kaip žemės paviršiaus sandara gali kisti net šiomis dienomis, uolienų nuo kalnų viršūnių nuošliaužoms formuojant naujus ežerus ir kalvas, kartais, lyg aukos, pareikalaujantys viso kaimo su pastatais ir žmonėmis… Katakolo uoste grožėjomės dangaus ir Jonijos jūros neišskiriamu mėlynu duetu ir jų fone plūduriuojančiais žvejų laiveliais, nutūptais kirų. O vėliau emocijas kaitinome čia pat, pakrantėje, įtraukti siautulingo sirtakio. Mes, lietuvaičiai, savo naujuosius draugus sukome „Jurgelio meistrelio” ritmu.
Senovės romėnų inžinerinių pasiekimų aiškintis ėjome į miestelyje įsikūrusį „Senovės romėnų technologijų ir išradimų muziejų”, kur turėjome galimybę ir patys išbandyti gravitacija ir vakuumu pagrįstus eksperimentus. Projektas puoselėja tvarumo idėją, tad lankėmės vandens valymo stotyje, buitinių atliekų rūšiavimo gamykloje, kur kritiškai galėjome pažvelgti į visuomenės požiūrį į vandenį ir šiukšles. Analizavome tvarkymosi šiose srityje panašumus ir skirtumus, lyginant su mūsų šalimi. 16 dienų iki Velykų žmonės Graikijoje švenčia Mėsos dieną, t. y. puošia miestą ryškiaspalvėmis vėliavėlėmis, dekoracijomis, kepa ant grilio mėsą, šoka ir dainuoja, taip pasiruošia ilgam priešvelykiniam pasninkui. Mums pasisekė tokioje šventėje sudalyvauti – ragavome ant atviros ugnies čirškintos mėsytės pagal visus graikų virtuvės papročius.
Grįžome turtingi vaizdais, žiniomis, patirtimis.
Jei veiklas galima aprašyti žodžiais, tai graikų svetingumo ir jausmingumo žodžiais neperduosi – tai reikia pajusti! Daug buvo ašarų ir apsikabinimų išsiskiriant, netgi žinant, kad susitiksime dar kartą už poros mėnesių, Šilutės Martyno Jankaus pagrindinėje mokykloje.
Aida Skarbalienė ir Rita Barkauskienė
Projekto vadovės
Šis projektas finansuojamas remiant „Erasmus+“ programos lėšomis. Šis kūrinys atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.