Erasmus+ KA122 projekto „Sveiki atvykę į STEAM“ partnerių šalių susitikimas Laudio, Ispanijoje
2022 metų spalio 16 dieną Šilutės Martyno Jankaus pagrindinės mokyklos 13 žmonių komanda savaitei išvyko į Ispaniją, Laudio miestą. Šis industrinis miestas, įsikūręs vaizdingame Baskų krašto slėnyje, yra apsuptas kalnų ir ribojasi su Prancūzija. Tai trečioji mokinių ir mokytojų kelionė pagal Erasmus+ KA122 projektą „Sveiki atvykę į STEAM“.
Mokymosi veiklose dalyvavo dešimt 6–9 klasių mokinių: Regimantas L., Juras R., Brigita S., Vanesa P., Gabija V., Gabrielė Z., Kristupas S., Emilija P., Akvilė P., Urtė P., ir trys pedagogės: Aida Skarbalienė, Rita Barkauskienė, Asta Martinkienė. Siekdama atskirties mažinimo ir kuo didesnės įvairių gabumų mokinių integracijos, mokykla į mokymosi veiklas užsienyje jau trečią kartą įtraukė specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių.
Viešnagę Laudio pradėjome smagiu susitikimu skambant tradiciniams Baskų instrumentams, dainoms ir šokiams Laudio aukštesniojoje mokykloje. Drąsos susipažįstant su naujais draugais iš Italijos, Ispanijos ir Graikijos mokiniai įgijo žaisdami linksmus žaidimus bei drauge mėgaudamiesi priešpiečiais. Vėliau dalyviai lankėsi Laudio savivaldybėje, kur miesto meras pristatė miestiečių veiklas siekiant tvarumo. Markizo parke sužinojome daug istorinių faktų apie didikų gyvenimo būdą, pomėgius, požiūrį į supančią florą ir fauną bei gamtines stichijas Baskų regione, potvynių padarinių sprendimo būdus. Dienos veiklas užbaigėme Laudio vandens valymo įmonėje Ur Partzuergoa. Stebėjome įrenginius, pavyzdžius ir stendus su skirtingomis priemonėmis užterštu vandeniu, sužinojome, ko, šiukštu, negalima mesti į kanalizaciją.
Antrąjį rytą mokiniai pradėjo nuo dalyvavimo partnerių ispanų pamokose. Po jų – dalinosi pamokų vedimo ir jų turinio įspūdžiais. O tada vykome į Druskų kasyklą Salinas de Anana slėnyje. Nė nesitikėjome, kad 7000 metų senumo kasykloje teks nusiauti batus ir patiems, basomis kojomis, išgauti druską taip, kaip ją išgauna čia dirbantys druskų kasėjai. Beje, už darbą mums sumokėjo ne bet kuo, o druska – lygiai taip pat, kaip būdavo atlyginama čia dirbusiems senovės Romos darbininkams! Salburua Ataria Gasteiz centre ir rezervate įgijome botanikos žinių, stebėjome žolę rupšnojančius elnius ir kitus laukinius gyvūnus.
Trečioji diena mokinius pasitiko užrakintomis skryniomis-žaidimų kambariais. Mokiniai tarptautinėse grupelėse sprendė rebusus, susijusius su gamtosauga ir tvarumu. Laimingieji atidarė skrynias ir atliko jose nurodytas užduotis. Laudio bendruomenė turi ypatingos paskirties pastatą Factoria Aiaraldea, kur gali susirinkti ir bendrauti prie arbatos puodelio, ragauti ekologiškų produktų, užaugintų vietinėse apylinkėse, žiūrėti spektaklius, žaisti. Pastate veikia krautuvėlė, kurioje galima įsigyti vietinių gamintojų produkcijos. Laikydamiesi „0 procentų atstumo“ idėjos, suaugusieji moko vaikus rinktis vietinę prekę ir tokiu būdu išlaikyti vietinį verslą, rūpintis gamtos apsauga, atsisakant produkcijos, kurios atgabenimas terštų gamtą.
Ketvirtąją dieną Valderejo Gamtos parke ėjome į kalnus, stebėjome vulkaninės kilmės uolienas, tenykščius augalus ir kalnų viršukalnes, paskendusias debesyse. Vaizdas žodžiais nenusakomas – tikra atgaiva sielai! Vylėmės pamatyti šiose vietovėse skraidančius grifus. Deja, nepamatėme, tad juokavome, kad teks dar kartą čia atvykti.
Paskutiniąją darbo dieną Gernikos mieste gidė pristatė liūdną Baskų krašto istorijos datą, kada civilinis karas palietė visus šio miesto ir jo apylinkių gyventojus. Šiuos įvykius lig šiol primena Pablo Pikaso paveikslo reprodukcija bei bunkeriai, skirti pasislėpti nuo karo negandų. Ekoetxea aplinkosaugos centre ir biosferos rezervate, laimėjusiame žaliąjį diržą 2002 metais už įgyvendintas ir puoselėjamas tvarumo idėjas, galėjome, sekdami žemėlapio nuorodomis, sužinoti apie augmeniją ir gyvūniją teritorijoje.
Sakoma, kad norint pažinti kraštą, būtina susipažinti su tradiciniais valgiais. Šį punktą įvykdėme be priekaištų: šeimos, priėmusios vaikus į savo namus, ir sutikti žmonės buvo išties vaišingi ir malonūs, rūpinimąsi svečiais priimantys kaip būtinybę ir pagarbą.
Savaitė Ispanijoje praskriejo lyg viena diena – liko neišdildomi įspūdžiai, ilgesys naujai sutiktų draugų ir patirtis, kai patys galėjome atlikti įvairias veiklas. Tikimės, kad mokiniai supranta, kad tvarumo idėjos nėra tik mados reikalas ir priima tai, kaip savo pareigą būti atsakingam dėl savo paties veiksmų.
Aida Skarbalienė, Rita Barkauskienė, Asta Martinkienė
Pedagogės
Erasmus+ KA122 projekto „Sveiki atvykę į STEAM“ partnerių šalių susitikimas Mantovoje, Italijoje
2022 metų gegužės 1 dieną Šilutės Martyno Jankaus pagrindinės mokyklos 13 žmonių komanda savaitei išvyko į Italiją, Mantua miestą. Mantova (Mantua) yra Italijos provincijos Lombardijos sostinė. Tai nepaprastai gražus ir didingas miestas, apsuptas vandens. Miestą garsina architektūriniai šedevrai, puošiantys viduramžių ir Renesanso laikų kvartalus. Tai antroji mokinių ir mokytojų kelionė pagal Erasmus+ KA122 projektą „Sveiki atvykę į STEAM“.
Mokymosi veiklose dalyvavo 10 šeštų–septintų klasių mokiniai: Regimantas L., Augustė S., Brigita S., Elinga Š., Gabija V., Goda Č., Kristupas S., Goda M., Viltė M., Dangiras M., ir trys pedagogai: Aida Skarbalienė, Rita Barkauskienė, Edita Bendžiuvienė. Siekdama atskirties mažinimo, mokykla į mokymosi veiklas užsienyje jau antrą karą įtraukė specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių.
Priėmimo metu buvo smagu vėl pamatyti pažįstamus veidus iš Graikijos, Ispanijos bei Italijos mokyklų, susipažinti su naujais projekto dalyviais.
Per penkias kelionės dienas daug keliavome, pamatėme, patyrėme ir išmokome. Visų pirma nustebino pačių Italijos vaikų iniciatyvumas mokykloje: jie patys pristatė hidroponikos būdu mokykloje auginamas daržoves ir žalumynus, pasakojo apie tokios žemdirbystės svarbą tausojant gamtinius išteklius, neteršiant dirvožemio mineralinėmis medžiagomis. Mūsų mokiniai ir patys turėjo progą išbandyti šią sėjimo techniką.
Karpanetos girioje susipažinome su daugybe šiame parke auginamų medžių bei augalų rūšių. Mums pasakojo, kad mokiniai čia mokosi ne tik pažinti gamtą, augalus, gyvūnus, aiškinasi gamtosaugos problemas, bet ir mokosi literatūros – ant lentelių parko takelių pakraščiuose afišuojamos tezės, kūrinių ištraukos iš šiose vietovėse gyvenusio žymaus poeto Dantės Aligjerio veikalų. Siekiama atkurti praeities ženklus: šis parkas įrengtas pakartojant vietovės vaizdą valdant romėnams. Kovų metu romėnai žaliavusius miškus iškirto, o medieną panaudojo karo laivų statybai.
Plaukdami Mantua ežerais iki Po upės mokiniai sužinojo apie garsų architektą Alberto Pitentino ir jo pasiekimus. Gidas papasakojo apie melioracijos svarbą sutvirtinant miesto sienas, kad apsaugotų jį nuo potvynių. Teorines žinias įtvirtinome praktinėmis užduotimis melioracijos srityje. Mincio slėnyje žavėjo žmogaus nepaliesta gamta, kasdien išsiskirianti savo unikaliu besikeičiančiu kraštovaizdžiu. Plaukiojant mariomis bijojome net kalbėti garsiai, kad tik nesutrikdytume ten vykstančio gamtos gyvenimo: paukščių gausa, jų čiulbėjimas tarsi svirplių choras, neregėto dydžio žuvų gaišenos ir čia pat susirinkusių plėšrių paukščių būrys leido pasijusti pasakiškoje gamtos oazėje.
Keliones po Italijos apylinkes tęsėme pažintimi su Venecija. Plaukiant unikaliais kanalais Italijos mokytojai projekto dalyviams pristatė Venecijos lagūnos ekosistemą, M.O.S.E. vartus ir jų vaidmenį saugant Venecijos miestą nuo potvynių, vandens paliktus pėdsakus ant pastatų sienų, liudijančius vandens lygio kaitą. Pasivaikščiojimas Šv.Morkaus aikštėje, apsilankymas Šv. Morkaus bazilikoje paliko neišdildomus įspūdžius. Kitą dieną pakviestas lektorius mums skaitė paskaitą apie Venecijos potvynius, lagūną ir jos susidarymą. Kaip buvo šaunu, kad geografinius vietovės ypatumus galėjome aptarti su tikru profesionalu ir išgirsti atsakymus į mums rūpimus klausimus.
O kiek iš mūsų svajojome pabuvoti Veronoje! Ištarus vien šio miesto pavadinimą atmintyje atgyja Romeo ir Džuljetos meilės istorija, aprašyta Viljamo Šekspyro. Netoli Piazza delle Erbe aikštės, nedideliame kiemelyje, atradome Džuljetos namą, kurio balkone amžiną meilę prisiekė Romeo ir Džuljeta. Miesto centre esanti pagrindinė aikštė – Piazza Bra puikiai nuteikė pažinčiai su pagrindinėmis miesto įžymybėmis. Blyksėjo mūsų fotoobjektyvai ir šalia romėnų amfiteatro, kuriame vyksta įvairūs koncertai, pristatomos operos ir kiti renginiai, pritraukiantys minias žmonių kaip ir prieš beveik 2000 metų.
Grana Padano sūrių gamykloje apetitą žadino kalnai kietojo sūrio, o gamyklos atstovai pasidalijo šio skanėsto gaminimo subtilybėmis.
Gyvenimas Mantujos senamiestyje, laisvalaikis nuoširdžiose italų šeimose prisidėjo prie to, kad atsisveikindami braukėme ašarą ir mokiniai, ir tėvai, ir mokytojai – nesinorėjo dar išvykti. Dar kartą visi įsitikinome, kad draugystei kartais nė kalbos nereikia – mimikos, gestai, akys, šypsenos kalba už save.
Visi programos dalyviai su nekantrumu lauks kito susitikimo, kuris vyks šių metų spalio mėnesį Ispanijoje.
Aida Skarbalienė, Rita Barkauskienė, Edita Bendžiuvienė
Pedagogės
Erasmus+ KA122 projekto „Sveiki atvykę į STEAM“ partnerių šalių susitikimas Trikaloje, Graikijoje
2022 metų kovo 29 dieną Šilutės Martyno Jankaus pagrindinės mokyklos 13 žmonių komanda savaitei išvyko į Graikiją, Trikalos miestą. Tai pirmoji mokinių ir mokytojų kelionė pagal Erasmus+ KA122 projektą „Sveiki atvykę į STEAM“.
Mokymosi veiklose dalyvavo 10 šeštų–septintų klasių mokiniai: Regimantas L., Augustė S., Brigita S., Elinga Š., Gabija V., Goda Č., Kristupas S., Goda M., Viltė M., Evelina P., ir trys pedagogai: Aida Skarbalienė, Rita Barkauskienė, Sandra Montvilė. Į projekto veiklas buvo įtrauktas vienas specialiųjų ugdymosi poreikių turintis mokinys, kurį visos kelionės metu lydėjo specialistė Sandra. Pirmą kartą mokykloje vyksta tarptautinis projektas, į kurį įtraukiami didelių specialiųjų ugdymosi poreikių turintys mokiniai ir kartu su kitais mokiniais vyksta į tolimą kelionę. Mūsų mokyklos bendruomenė siekia kuo didesnės įvairių gabumų mokinių integracijos: įtraukia šiuos mokinius į mokykloje organizuojamas įvairias veiklas, užsiėmimus, projektus. Tokiu būdu mokiniai mokosi vienas iš kito, rūpinasi, veikia kartu, priimdami sprendimus, ugdoma tolerancija ir socialinės kompetencijos.
Pirmąją viešnagės dieną projekto dalyviai praleido Trikalos miesto mokykloje (7th Experimental High School of Trikala). Ten juos kartu su kitais projekto partneriais, italais ir ispanais, pasitiko mokyklos direktorė Georgia Kourokou ir visa mokyklos bendruomenė. Sutikimui mokyklos mokiniai buvo paruošę tradicinių šokių ir muzikinių pasirodymų. Vizito metu kiekviena partnerė pristatė savo šalį, tradicijas, mokiniai artimiau susipažino su sau paskirtais globoti mokiniais. Vėliau mokiniai su mokytojais vyko į ekskursiją mieste: aplankė Trikalos miesto savivaldybę, sporto muziejų, pasigrožėjo miestu, istoriniais objektais.
Antrąją dieną laukė įsimintina kelionė į miesto šiukšlių perdirbimo centrą, kuriame mokiniai turėjo galimybę savo akimis pamatyti visą rūšiavimo, perdirbimo procesą, pasidalinti savo patirtimi, apžiūrėti rūšiavimo patalpas, supresuotas atliekas, paruoštas perdirbimui. Buvo aplankytas miesto sąvartynas kalnuose, geriamojo vandens perdirbimo įmonė, apsilankyta viename iš didžiausių Graikijoje sausainių, sausų pusryčių fabrikų „Violanta“.
Trečioji diena buvo aktyvesnė, vyko artimesnis susipažinimas su Graikijos gamta, ypač miškais. Aplankytas Pili Gate – akmeninis tiltas, jungiantis du upės krantus, Pertouli miestelis. Labai įdomi pažintinė kelionė su gidu – miškininku į universiteto miškus (Uniforest), susipažinta su vyraujančia augmenija, gyvūnija, atliekamais Aristotelio universiteto tyrimais. Dalyvauta nuotolinėje paskaitoje su universiteto dėstytoju, paragauta tradicinių graikų patiekalų.
Ketvirtąją dieną ekskursija vyko prie įspūdingo Plastira ežero, prie kurio yra įkurtas botanikos sodas. Ten mokiniai turėjo galimybę pasigrožėti įspūdingais gamtos vaizdais ir sudalyvauti STEAM edukacijoje „Natūralių eterinių aliejų gamyba iš vietinių augalų“. Grįžtant aplankyta užtvanka, pasigrožėta įspūdingais kalnais.
Paskutinę viešnagės dieną Trikaloje laukė įspūdinga kelionė į Kalampaką, Meteora. Aplankytas miestas, kuriame gyvena apie 12 tūkstančių gyventojų, o jis yra nepaprasto geologinio reiškinio – milžiniškų Meteorų uolų papėdėje. Visiems patiko ekskursija su gidu po Meteorą – unikalų geologinį reiškinį, kuris įtrauktas į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą. Aplankyti keli įspūdingi vienuolynai, pastatyti ant uolų viršūnių, pasigrožėta kvapą gniaužiančia kalnų didybe. Vėliau Kalampakos miesto skaitmeninių projekcijų centre, žiūrint 3D kiną, susipažinta su Meteoros uolų atsiradimo istorija. Aplankytas mieste įkurtas miško gamtos ir grybų muziejus. Vakare vyko atsisveikinimo ir diplomų įteikimo šventė.
Prieš vykstant namo į Lietuvą, mokiniai vieną dieną praleido Graikijos sostinėje Atėnuose, ten turėjo galimybę aplankyti įžymiausias istorines vietas, objektus. Aplankytas Graikijos Akropolis, Adriano vartai, Akropolio viršūnė su Partenonu, Parlamento rūmai.
Visa komanda labai džiaugiamės svetingu graikų priėmimu, sėkminga mokinių integracija į šeimas, projekto veiklas, specialiųjų ugdymosi poreikių mokinio puikia integracija. Savaitė buvo kupina įspūdžių, nuoširdžių emocijų, šokių ritmo, dainų, kelionių klegesio.
Aida Skarbalienė, Rita Barkauskienė, Sandra Montvilė
Pedagogės
Šis projektas finansuojamas remiant Europos Komisijai. Šis kūrinys atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.